distri europe ballooning

Gasballon Bel ons : (051) 312 325

Vaart met D-OWBA op 31 oktober 2009.

Vaart met D-OWBA op 31 oktober 2009.

Vrijdagavond 30/11/2009 volgde ik een informatie seminarie over het gebruik van de weers- en koersvoorspellingen (Hysplit) NOAA via het internet. Gezien deze cursus doorging in ons clubhuis te Gladbeck (D) was het logisch dat we hier een gasvaart zouden proberen aan te koppelen. Onze eigen gasballon Belgica II is nog steeds niet terug van Algerije dus vloog ik deze keer samen met een Duitse vriend/piloot Matthias Zenge met zijn gele “Warsteiner” gasballon D-OWBA. Ballonvaarder/vriend Nick Vermeulen was mee als mijn gast, voor hem werd het de eerste gasballontocht. Het speciale aan deze vaart was dat Matthias nog een ‘testvaart’ moest maken voor de selectie van de Duitse deelname aan de Gordon Bennett 2010. Het werd een “doelvaart”, waarbij de piloot enkele uren voor de start de coördinaten van een doel moet doorgeven waar hij wil naar toe varen, rekening houdend met de windvoorspellingen. Het doel werd gekozen op niet minder dan 75 km van de startplaats, het werd definitief doorgegeven en op 31/10/2009 om 07:03 u. stegen we rustig op met de D-OWBA. Matthias had ook 2 gasten meegebracht en zo waren we knusjes met zijn 5 in de mand. Het eerste uur van de vaart, in het schemerdonker ging snel, heel snel zelfs, en helemaal niet in de gewenste richting naar het doel. Op een bepaald ogenblik hadden we ons doel (de kruising van 2 autowegen op 75 km van Gladbeck) eindelijk al opgegeven, de koers was niet goed, ook niet op hoogte zoals voorspelt, maar toch bleven we gezapig doorstijgen. Plots zagen we op onze GPS dat de snelheid geweldig terugliep en de ballon meer dan 30° naar de goede koers draaide op zo’n 1200 m hoogte! Ondanks het feit dat we nu heel traag vooruitgingen (5-7 km/u) besloot Matthias het toch nog te proberen. Nu moesten we nog een paar uur op dezelfde hoogte blijven maar de beloning was enorm… we passeerden ons doel op slechts enkele meters na een vaart van ongeveer 8 uur. Iedereen super tevreden. Nu werd de landing ingezet en tot onze verbazing viel de grondwind nu reuze mee. We maakten dan ook een goede landing vlak bij een baan in Emsbüren (D). Opgestegen te Gladbeck om 07:03 en geland om 15:33. Precies 8:30 uur in de lucht en we hadden genoten. Kortom, een prachtige, rustige vaart zonder veel uitschieters maar met een geslaagde missie: over het doel varen.
Ons doel...de kruising De track van onze vaart Gino geniet Nick Vermeulen's eerste gasvaart
De ballon Het mandje Hoog en droog... Het team
Aan boord Ballon bij de landing Matthias Zenge Overvaren van het doel


Gasballon top 
051 - 312 325
Mail ons

Meteo